Kantelpunt

Achteraf realiseerde ik het me pas. Vandaag is er best iets bijzonders gebeurd.

Als onderdeel van de talkshow Stand van Stad werd vandaag De Groninger Persprijs uitgereikt. Ik werd halverwege de show geïnterviewd ter introductie van het journalistieke deel van het programma.

Het interview ging over Crowdynews, het social media curation bedrijf dat mijn compagnon Jeroen Zanen (@jzanen) en ik zo’n vijf geleden zijn gestart. Met behulp van Crowdynews kunnen uitgevers uit de brij van honderden miljoenen sociale media posts de enkele voor hen relevante berichten filteren. Met onze selectie kunnen krantenartikelen worden geïllustreerd met van sociale media afkomstige ooggetuigenverslagen, foto’s, filmpjes, en publieke opinie. Onze technologie draagt bij aan een rijkere lezerservaring.

Tijdens de vertoning van een korte reportage werd ik verzocht het podium op te gaan. Ik bekeek het eind van het verslag in het donker vanachter de desk. Er werd geapplaudisseerd voor het filmpje, en de spotlight ging aan. De talkshowhost (@BramDouwes) introduceerde me, ik hoorde mijn naam, mijn rol, en de naam van ons bedrijf. En toen gebeurde het. De gastheer typeerde Crowdynews als het meest belangrijke mediabedrijf van Groningen! Ik probeerde nog een grap te maken, dat ik dat wel een beetje een spannende beschrijving vond – in een zaal vol journalisten, zo in het hol van De Persprijs. Maar de presentator wilde er niets van weten, en ook het journaille liet me heel. Zelfs genomineerde @rosatimmer (DvhN) op de eerste rij met naast haar haar @remyvanmannekes (RTVN) onthielden zich van protest.
Een luchtige act van zijn gespeelde interesse en mijn wat hoekige uitleg volgde.

Ik moest tijdens het interview nog even scherp zijn, daarom klonken de woorden na het interview pas echt door – Het meest belangrijke mediabedrijf van Groningen. “Meest belangrijke, nou ja, laat zeggen in één adem met NDC en RTVN,” dacht ik dan.

Natuurlijk, er werken onderhand wereldwijd zo’n zeventig mensen bij Crowdynews uit meer dan een dozijn windstreken. Honderden kranten in meer dan vijfentwintig talen over de hele wereld zijn onze klant. Iedere dag zien tientallen miljoenen mensen de berichten van Crowdynews, en we tellen zo’n honderdvijftig miljoen unieke bezoekers per maand. Werkdagen beginnen heel vroeg vanwege Azië, en eindigen laat vanwege de westkust van de Verenigde Staten. We hebben kantoren in Groningen, Boston, Sao Paulo, en Singapore. Jeroen zit ‘as we speak’ in het vliegtuig naar Las Vegas voor een conferentie. Maar dat zijn allemaal zaken die we gaandeweg normaal zijn gaan vinden.

En eigenlijk zou ik wat er vandaag gebeurde ook normaal moeten vinden, want dat is nou precies wat we wilden: Dat de journalistiek sociale media zou omarmen, dat ze ze zouden gaan inzetten ter versterking en verrijking. Eigenlijk moest ik het normaal vinden dat voorafgaand aan de uitreiking van een persprijs Crowdynews het podium krijgt. Maar als je er even bij stilstaat is dat helemaal niet normaal. Een honderdvijftigjaar oude industrie die aan het kantelen is, is (gelukkig maar) niet aan de orde van de dag.

Aan het eind van het interview werd ik gevraagd of ik nou journalist of eigenlijk meer wiskundige was.

Louis, Rosa, en Saskia maken met hun verhalen het echte verschil, ze zetten aan tot denken, tot maatschappelijk debat, of zelfs aangepaste wetgeving – of het nu om gasbevingen, seksuele intimidatie, of de Veenkoloniën gaat.

Als wij met Crowdynews hun werk makkelijker, of zelfs mede mogelijk maken, dan hebben we het goed gedaan. Als je er even bij stilstaat is het best iets heel bijzonders.

Zo’n kantelpunt.

 

Het interview: https://youtu.be/zWrztHsdW0g?t=29m33s

Geef een reactie

